Framtiden är sjukt överskattad

Det är ett djävla prat om framtidens skola hela tiden. När jag skulle rensa min egen hårddisk härom dagen insåg jag att den innehöll ganska mycket pladder om vad framtiden kommer att föra med sig och vad som krävs för att vi ska ta oss dit. Nu sitter jag här och funderar… Är inte framtiden sjukt överskattad? 

barna-hedenhos-i-varldsrymden-och-andra-aventyrIbland tycker jag att “Framtiden” framställs som en plats dit vi plötsligt ska hoppa. Om du är en person som fattat vad “framtiden” går ut på så får du en biljett som tar dig till en ny planet med nya förutsättningar. -Lite som Barna Hedenös… Vi lägger en väldig energi på att måla upp livet på Mars men det är inte säkert att det finns en plan för hur vi ska ta oss dit.  Ni som läst boken minns säkert lösningen (bränslet URan som med förunderlig kraft skulle förlytta familjen genom rymden). Vi behöver något bättre än URan när vi pratar skolutveckling, vi behöver mer fokus på HUR vi gör resan, inte fler fantasier om destinationen.

Fatta mig rätt. Vi behöver en idé om framtiden och framförallt, vi behöver tydliga värderingar som grund för utveckling men det är görandet som avgör om vi kommer till Mars eller Norrtälje. Framtiden är liksom inte en plats där vi plötsligt vaknar upp, den är något vi skapar genom att göra saker, som att förbättra förutsättningar för lärande.

Alla riktigt fantastiska skolor jag varit på, alla lysande lärare jag träffat och de skickliga ledare jag mött har en sak gemensamt: De ser förändring och utveckling som något som sker NU, de förlägger inte den till framtiden.

Bra verksamheter blir lysande därför att de har fokus på att göra saker, att bygga på det som gjorts och göra det bättre. Ta ett formativt arbetssätt som exempel. De skolor där elever och lärare på riktigt har en dialog med varandra, där det finns en bild av: 1. Vad vi vill och behöver göra 2. Hur det ska gå till 3. Hur det gick 4. Hur vi ska göra nästa gång. DE skolor som arbetar på detta sätt kommer att svara mot framtidens behov men utvecklingen kommer inte att ske genom teleportering eller genom att trollslag där verksamheten plötsligt kastas in i framtiden. De verksamheter som har ett stenhårt fokus på nuet och grundläggande värderingar kommer att utvecklas med sin tid, i takt med att utmaningar möts.

Det svar vi är skyldiga de barn och ungdomar som går i skolan idag är HUR dagens undervisning ska bli bättre än gårdagens. Vi är färdiga med att konstatera ATT undervisningen i högre grad måste fokusera på att utveckla förmågor snarare än att förmedla innehåll. Risken med att prata för mycket om framtiden är att vi glömmer att vi just nu håller på att skapa den. Vi behöver mer av en professionell en didaktisk diskussion kring HUR vi utvecklar synsätt och arbetssätt.

Framtiden är kraftigt överskattad, den är ju egentligen bara resterna av nutiden. Jag tror att de barn som går i skolan nu är mycket mer intresserade av den utveckling som sker NU, de vill ha framtidens skola idag och det har de förbannat rätt i.

Det var bara det.

Over and out

/Ante

4 comments

  1. Carolina

    Håller med! Kan erkänna att jag har ogillat handlingsplaner i smyg. De är oftast superbra, välgenomtänkta och kan hjälpa (de som behöver lite mer vägledning), MEN! Vi hittar ju på för många handlingplaner! Snart behövs en handlingsplan för att ta fram rätt handlingplan, då man står i en viss situation. Nä, handlingsberedskap är vad vi behöver bygga upp hos människorna, så att de kan agera. Sissela Kyle berättar på ett underhållande sätt om sin danslärare som gav sina elever snabba instruktioner och sedan skrek “GÖR!” till eleverna. Den dansläraren borde komma och skrika “gör” till fler.

    • bwanaante

      Kul kommentar tycker jag! -Fick ett råd en gång hämtat från filmens värld. Vet om man använder klappa längre men när man när man hade det så lät det ju: reeeeeady…… Action! -Tror att det är bra att bygga in en paus, att det inte bara blir görande men visst håller jag med. Jag tror också att det finns ett starkt samband mellan hur grundad man är i sina värderingar eller i en vision/övertygelse och hur beslutskraftig man är, och hur konsekventa besluten blir.

Leave a Reply

